Grøntsagsproducent forebygger nedbrud med data
Det kræver 8 medarbejdere at styre flowpackeren, hvilket betyder, at stoptid er det samme som at skylle penge ud i afløbet! Så det er utroligt vigtigt for os at få det ned.
I en travl hverdag kan det være svært at holde styr på de maskiner og tandhjul, der holder produktionen i gang. For de fleste virksomheder er fremstillingen og kvaliteten af det produkt, de laver, det vigtigste. Den danske grøntsagsproducent Månsson bruger vedligeholdelsessystemet Maintenance Planner til at holde styr på maskiner og installationer, og derfor glemmer de ikke længere traktoren i hjørnet.
Driftschefen Jonas forklarer, hvordan andre virksomheder kan drage fordel af det samme system.
Månsson har testet vores Maintenance Planner gennem et pilotprojekt, som har kørt i over seks måneder. Du kan læse om projektet i denne case story.
Axel Månsson A/ S producerer grøntsager og æg i store mængder lige fra marken til butikken. Derfor har de en flåde af traktorer, store køretøjer, håndteringsanlæg og produktionsmaskiner, som skal vedligeholdes for ikke at risikere nedbrud og komme bagud.
Fra de tidlige stadier af processen og indtil nu har de registreret over 200 forskellige produktionsenheder, som systemerne holder styr på ved hjælp af vedligeholdelse og inspektioner. Og det faktum, at systemet kan håndtere en stor og udbredt flåde, er meget vigtigt for produktionschefen, Jonas Pedersen:
– Vi kan være helt sikre på, at der bliver fulgt op på alle enheder. Du kan se, hvor mange maskiner vi har her, ikke? Og sådan vil det blive ved med at vokse. Vi har 66 traktorer nu, men om 2-3 år har vi 70 eller 80, og sådan er det med alle vores maskiner. Derfor er det vigtigt at holde styr på alle tingene og ikke glemme maskinen i hjørnet.
Vedligeholdelsesplanen holder styr på Månssons traktorer, vægte og maskiner til sortering, håndtering og pakning af økologiske grøntsager. Og for hver enhed er der en tjekliste med opgaver, som er vigtige at udføre for at sikre den fortsatte produktion.
Faktaboks
Hvordan forudsiger Maintenance Planner vedligeholdelse?
For at kunne forudsige maskinernes behov for vedligeholdelse, f.eks. sorteringsanlæg eller flowpackere, har systemet brug for et driftssignal. Driftssignalet viser, i hvor høj grad enheden er udsat for slitage. Det vil også blive brugt til at bestemme oppetid og nedbrud. Fra starten er der intervalpunkter (for eksempel ved 50.000 producerede enheder), som angiver, hvornår enheden skal gennemgå et tjek af forskellige elementer som gear, olie, tryk og så videre. Desuden vil systemet løbende måle udviklingen og beregne, hvornår det næste intervalpunkt nås, og der skal udføres et serviceeftersyn.
“Stoptid er penge ud af vinduet”
Systemet holder automatisk øje med kommende serviceopgaver, så når det er tid til et servicetjek, bliver der på forhånd sendt en besked til den tekniker eller driftsleder, Jonas har valgt og udpeget.
– Jeg ser bare på: Hvor mange serviceeftersyn har jeg tilbage? Og så skal jeg tjekke op på mit værkstedshold, hvis det er udenfor, eller mit teknikerhold, hvis det er indenfor (red: traktorer vs. produktionsmaskiner). Det er her, jeg bruger systemet som et ledelsesværktøj. Og nu er det deres job at sørge for, at serviceloggen fra eftersyn osv. er opdateret.
Kombinationen af systemet, som automatisk giver besked til teknikeren eller driftslederen, og de løbende servicetjek, som teknikerne udfører på baggrund af faste tjeklister, er vigtig for, at driftsleder Jonas kan opretholde et effektivt produktionsflow:
– I stedet for at komme bagud udfører vi forebyggende vedligeholdelse, og det er derfor, vi begynder at se visse tendenser for forskellige sliddele. For eksempel måler vi, hvor mange gange knivene på flowpackere skærer. For hvis vi kan udskifte den, før den går i stykker, kan vi spare værdifuld tid. Det kræver 8 medarbejdere at styre flowpackeren, hvilket betyder, at stoptid er det samme som at skylle penge ud i afløbet! Så det er utroligt vigtigt for os at få det ned.
Forhindrer nedbrud med data
For både lederen Jonas og medarbejderne hos Månsson giver det stor værdi i hverdagen, at de kan forebygge nedbrud og forudse vedligeholdelse og løse alvorlige problemer, når de opstår.
– Det er det, der er vigtigst for os. Jeg glemmer ikke noget og sørger for at få ALLE maskiner igennem værkstedet, i stedet for at nogle maskiner ikke bliver tjekket og sat væk i evigheder. Og nogle gange har der været defekte maskiner, som ikke er blevet repareret. Nu er alt tjekket grundigt og klar til chaufføren eller operatøren, mens vi kører.
Den økologiske grøntsagsproducent har ikke kun reduceret sine vedligeholdelsesomkostninger enormt. De har også sparet deres bekymringer ved at lade Jonas og hans medarbejdere fokusere på deres vigtigste opgave: at levere økologiske grøntsager af højeste kvalitet til de danske hjem.
Endnu en gang vil vi gerne takke Axel Månsson for at deltage i vores pilotprojekt og Jonas for den fremragende feedback på systemet.
Hvis du vil vide mere om Maintenance Planner, kan du læse videre her.
Hvis du har lyst til at prøve vedligeholdelsesplanlægning i din virksomhed, er du mere end velkommen til at kontakte os for en prøvekørsel.
Andre læser også
Vi deltager i INNOVATIONSKRAFT
Vores deltagelse i projektet “Automatisering af AI drevet Energioptimering” under ordningen INNOVATIONSKRAFT sigter mod at revolutionere energiforvaltningen i fødevareindustrien. Med støtte fra EU, udvikler vi AI-løsninger for at skære energiomkostninger og CO2-udslip, fremme bæredygtighed og økonomisk effektivitet.
Stor succes på Automatica
I sidste uge var en stor del af Trendlog-teamet i München på Automatica 2022-messen, hvor vi var en del af Odense Robotics’ danske pavillon. Og sikke en uge det var!
Trendlog.io præsenterer ny CEO
Pr. 1. oktober har Trendlog.io omstruktureret internt og ansat Sebastian Märcher Sandig som ny CEO.